Week 3 - Fijne Feestdagen allemaal!

24 december 2016 - Cape Town, Zuid-Afrika

Week 3!

Zo… we zitten alweer in week 3 van mijn stage in Zuid-Afrika. Tot nu toe heb ik echt al veel gezien en gedaan (en nog niet zo heel veel stage gelopen, omdat ik nu thuis werk en omdat het nu vakantie periode is)! Ik heb vooral veel verschillende hikes gedaan, zo ben ik en goed in beweging, begin ik mijn dag goed (we beginnen om 7 uur ’s ochtends) en zie ik ook nog eens heel veel moois van deze stad en dit land!

Het is eigenlijk ook wel een beetje raar om te bedenken dat deze week thuis in Nederland de winter is begonnen. Misschien is het ook wel een beetje oneerlijk naar jullie toe, aangezien het hier elke dag rond de 25/30 graden… Ik moet zeggen ik kan hier eigenlijk wel aan wennen. Als ik de kans had zou ik elk jaar wel ergens willen gaan overwinteren.

Het enige wat ik echt totaal niet heb is een kerstgevoel. Terwijl iedereen thuis in Nederland lekker in de kou zit, waar het vroeg donker is en waar iedereen mooie kerstbomen en kerstversiering heeft. Zit ik hier in een huis zonder kerstboom of ook maar iets wat met kerst te maken heeft. Afgelopen week was ik in een winkelcentrum en toen zag ik ineens een immens grote kerstboom buiten staan, vol in de zon met een prachtige haven op de achtergrond, toen kwam het besef een beetje maar toch nog niet helemaal….

Day 16: Maandag 19 december 2016

We begonnen deze week weer met een mooie hike van 5,5 uur (!!). Dit keer gingen we naar Orange Kloof National Park en dit is een route waar je alleen maar met een speciaal hike-bewijs mag komen en per dag mogen er maar 12 personen de berg op. Dit keer had ik dus het privilege om mee te mogen. Tijdens deze tocht zijn we een aantal tunnels van vroeger tegengekomen en hadden we wederom weer een mooi uitzicht over Constantia.

Foto 19-12-16 12 36 47

Natuurlijk moest ik deze week ook nog een beetje aan mijn stage werken. Aangezien ik bij mijn bazin thuis woon, kan ik mooi elke dag iets doen. Zij neemt namelijk toch nooit echt vakantie en werkt het liefst heel de dag door… Maandag en dinsdag heb ik aan het jaarverslag van 2016 gewerkt/gemaakt, zodat we die naar alle sponsoren, partners, mensen die hebben geholpen, vrijwilligers etc. Kunnen sturen. Iedereen heeft een groot aandeel gehad in het welzijn van de kinderen en iKhaya. Het was best interessant en leerzaam om dit te doen want zo kreeg ik toch weer een beetje meer inzicht in wat ze nu precies doen en hoe ze aan al het geld komen om alles waar te maken.

Verder ben ik nu betrokken bij een project om een bakkerij voor de township op te zetten. In Workspace (de plek waar ik Lihle heb geïnterviewd) staat een mooie (hout)oven en het is de bedoeling dat we via deze plek brood gaan bakken en koffie gaan roasten voor bezoekers maar vooral ook voor de mensen in de townships. Mama Sharon is degene die de broden gaat bakken. Wij (Susan, sponsors en ik) zorgen voor het deeg, de recepten en alle andere dingen die erbij komen kijken. Ik mag me nu vooral bezig gaan houden om een geschikte assistent voor mama Sharon te gaan vinden in de township. Ik ken natuurlijk nog niet zoveel mensen van daar dus ik ga mee naar gesprekken en moet zo de geschikte persoon eruit kiezen. Na de zomervakantie krijg ik pas een rondleiding door de township dus zo hoop ik toch nog meer contact te kunnen krijgen met de inwoners daar, zodat ik misschien ook wel iets voor hun kan betekenen. Naast het zoeken van een assistent ben ik ook bezig met het maken van een flyer voor de bakkerij zodat we die op verschillende plaatsen kunnen uitdelen/neer kunnen leggen.

Day 17: Dinsdag 20 december 2016

Vandaag zijn we Lionshead weer opgegaan en dit uitzicht blijft geweldig!

• Ik heb er een klein filmpje van gemaakt (zie video's)

Foto 20-12-16 08 03 22 <-- Tafelberg

Day 18: Woensdag 21 december 2016

Woensdagavond hadden we een bedrijfsfeestje. Charmaine een vriendin van Susan runt een eigen zaak waar je kunt ontbijten, lunchen, feestjes kunt geven en waar je ook allemaal natuurlijke producten kunt kopen. Vandaag bestond Chardonnay Deli precies 2 jaar en dat was natuurlijk reden voor een feestje. De staf (allemaal Afrikaans) hadden buiten hun feestje en wij waren binnen aan het borrelen. Na een tijdje zijn we toch maar naar buiten verplaatst, want wat kunnen die Afrikanen goed dansen en een goed feestje maken, geweldig!

Day 19: Donderdag 22 december 2016

Vandaag zouden we eigenlijk een meeting hebben met een mevrouw uit Duitsland. Zij heeft 1 miljoen rand gedoneerd aan Ikhaya om de nieuwe klaslokalen te realiseren. Deze meeting ging helaas niet door omdat ze ergens zo ziek van was geworden dat ze meteen het vliegtuig terug had gepakt.

Verder hebben we die dag alvast een groot gedeelte van de kerstboodschappen gedaan in heel veel verschillende winkels. Na het shoppen zijn we nog even naar de bar van de dochter geweest in het centrum (zij runt een gin bar: Mother’s ruin). Hier kregen we een heerlijke gin cocktail en daarna was de dag eigenlijk wel weer zo goed als voorbij.

Day 20: Vrijdag 23 december 2016

Vandaag was het een nogal regenachtige dag (jazeker dat bestaat ook in Afrika). Het heeft letterlijk heel de dag geregend… We hebben vandaag dus ook niet zoveel gedaan, we zijn alleen nog even de laatste boodschappen voor kerst gaan doen en hebben daarna een wijntje gedaan bij Chardonnay Deli, waar ik waarschijnlijk vanaf volgende week ga werken!!

Mijn kerstweekend zal ik de volgende keer beschrijven!

Iedereen hele fijne feestdagen en een dikke kus vanuit Kaapstad!

1. Fam Schoenmakers:
    25 december 2016