Mijn eerste indrukken van Zuid-Afrika

18 december 2016 - Kaapstad, Zuid-Afrika

CAPE TOWN – SOUTH AFRICA

Day 1: Zondag 4 december 2016

Na een uur vertraging en een lange vlucht van 11 uur kwam ik eindelijk aan in Kaapstad. De vlucht is allemaal goed verlopen, ik had een extra stoel, omdat de persoon naast mij niet op kwam dagen dus ik kon tijdens de vlucht redelijk liggen, zodat ik toch een beetje kon slapen.

Rond 8:30 uur kwam ik (na meer dan een uur vertraging) aan in Kaapstad, daar werd ik opgehaald door mijn bazin en samen gingen we terug naar haar huis. Eenmaal daar aangekomen heb ik haar man en haar zoon ontmoet. Na een snelle douche gingen we met z’n allen brunchen bij Tasha’s in de Waterfront (het historische hart van de haven van Kaapstad). Hier heb ik haar dochter ontmoet en toen was heel de familie compleet en hebben we lekker gebruncht.

Na de lunch gingen we terug naar huis toe, maar dit keer via een andere route, zodat ik alvast wat meer van Kaapstad zou zien. Via deze route (Coastal route)  kwamen we langs een van de bekendste stranden van Kaapstad, Camps Bay. Dit is een hele toeristische plek en je kunt er goed surfen. Onderweg zag je heel goed het verschil tussen arm en rijk. Op sommige stukken zag je ineens een sloppenwijk en dan zag je weer ineens heel veel grote en dure huizen, dat is heel raar om te zien, maar ja dat is Afrika zeggen ze dan hier…

Op de terugweg kwamen we ook in Constantia, dit is een groot wijngebied, hier kun je verschillende (wijn) tours doen door de wijnvelden en je hebt er verschillende leuke restaurantjes etc. We stopten bij een restaurant van een vriendin van de familie waar ik woon. Daar hebben we even koffie gedronken en daar heb ik kennis gemaakt met de werknemers. Wat me al meteen opviel was dat bij het restaurant waar we geluncht hadden en ook hier dat de managers blank zijn en dat alle werknemers getint zijn. Iedereen is even aardig en ze willen er echt allemaal voor zorgen dat je het zo goed mogelijk naar je zin hebt. Iedereen kent Susan (mijn bazin) daar en zij noemen haar allemaal mama, als mensen van hier je zo noemen dan betekent dat dat ze je echt accepteren, dus dat is wel heel lief. Na een tijdje gingen we naar huis toe en toen hebben we gegeten en zijn we eigenlijk allemaal naar bed toe gegaan.

Day 2: Maandag 5 december 2016

Vandaag was mijn eerste werk/stagedag. We gingen rond 10 uur naar Ikhaya toe, onderweg stopten we nog even bij het restaurantje van die vriendin van Susan in Constantia om te ontbijten. Daar hebben ze speciaal voor mij een heerlijke yoghurt gemaakt met granola en diverse soorten fruit, echt super lief.

Nadat we daar weggingen zijn we naar Ikhaya toe gegaan. Ikhaya le themba (betekent home of hope) ligt midden in een township (sloppenwijk). Ik vond dit meteen al heel indrukwekkend/heftig om te zien, ik zag heel veel kinderen die buiten aan het spelen waren, heel veel honden, heel veel oude huisjes, de een zag er redelijk goed uit en was van steen en de ander bestond uit alleen maar een paar golfplaten, dat verschil was heel erg groot. Bijna aan het eind van de township stapten we uit en vanuit daar liepen we naar Ikhaya toe.

Eenmaal daar heb ik al het personeel ontmoet (kokkin, leraar, conciërge etc.). Het zag er allemaal heel mooi uit, er zijn daar verschillende klaslokalen en er is veel plek voor de kinderen waar ze kunnen spelen.

Een van de werknemers Phila (conciërge) was helemaal klaar met het doorbrengen op Ikhaya, hij verblijft daar namelijk dag en nacht dus ik en Susan gingen met hem op pad om ergens koffie te gaan drinken. We kochten koffie ergens in Houtbay (plaats waar Ikhaya ligt) en daarna reden we een hele mooie berg (Chapman’s peak) op met een geweldig uitzicht, hier dronken we onze koffie en toen zijn we weer teruggegaan.

Chapman's Peak

Na een tijdje kwamen de kinderen, maar dit keer waren het er maar een paar, aangezien heel veel kinderen al op vakantie zijn naar de Eastern Cape. Daar woont hun familie etc. De kinderen vinden het geweldig om met je te spelen, maar in het begin moeten ze heel erg aan je wennen. Toevallig was er ook een andere Nederlandse jongen die hier voor 2 maanden aan een project werkt. Samen met hem gingen we op Snapchat verschillende filters gebruiken met de kinderen en dat vonden ze helemaal geweldig.

Rond 15:00 gingen we terug naar Constantia omdat Susan nog iets op moest halen bij iemand. Zij woonde op een soort resort (streng beveiligd) in een héél groot landhuis met een onwijs grote tuin (het leek wel een stukje uit Central Park). Daar kregen we printers en cartridges voor Ikhaya, zij is een van de sponsoren en een goede vriendin van Susan.

Daarna gingen we naar huis toe en hebben we gezamenlijk gegeten, een vriendin van Susan en Nelson had gekookt (zij woont hier ook, omdat ze niet graag alleen is, ze heeft een eigen huis in Kaapstad, maar vind het toch leuker om hier te wonen).

Morgenochtend moeten we weer vroeg op om weer van alles voor de kindjes te doen!

Kindjes

Day 3: Dinsdag 6 december 2016

Vandaag was alweer mijn tweede stagedag. We begonnen vandaag wat eerder omdat we schoenen moesten gaan kopen voor de kindjes. De meeste ouders of familieleden hebben geen geld voor nieuwe kleren of schoenen voor de kindjes en Ikhaya probeert de ouders daarom te helpen door het kopen van nieuwe kleren en schoenen. Alle kinderen moeten hier een uniform dragen als ze naar school toe gaan en daar dus ook speciale (nette) schoenen bij hebben. Ikhaya heeft een giftcheque gekregen van een winkel hier om schoenen te kopen dus we hebben in totaal 33 paar schoenen gekocht (niet voor ieder kind, maar voor alle kindjes die eigenlijk alleen nog maar op een stukje zool liepen) en nog wat andere dingen voor de school, zodat ze in januari het nieuwe schooljaar goed kunnen beginnen!

Nadat we alles hadden gekocht gingen we naar Ikhaya toe. Hier heb ik weer met de kindjes gespeeld en gekleurd en samen gegeten. Rond 15:00 krijgen ze allemaal warm eten hier en net voordat ze weggaan krijgen ze nog een boterham. Voor veel van deze kinderen is dit het enige eten dat ze op een dag krijgen, ze eten hun eten daarom ook echt alsof hun leven ervan afhangt (zo snel). Echt wel zielig om te zien…

Na een drukke dag bij Ikhaya gingen we nog even langs een man die heel veel groenten verbouwt. Hij doneert veel groenten aan Ikhaya zodat ze op deze manier ook weer kunnen budgetteren en zodat ze de kinderen toch genoeg vitaminen etc. kunnen geven.  Verder worden deze groenten ook gebruikt door een vrouw uit de sloppenwijk die eten maakt voor de zieke mensen uit het dorp, zodat ze hun medicijnen in kunnen nemen met wat eten.

Daarna hebben we gezamenlijk thuis gegeten en later gingen we even de stad in om een ijsje te eten. We kwamen in een of andere hippiewijk terecht en dat was wederom weer heel interessant om te zien. Na het ijsje zijn we via Signal Hill terug gereden om even de zonsondergang vanaf de berg te bekijken! Signal Hill wordt ook wel the Lion’s flank genoemd. Dit komt doordat deze berg heel erg lijkt op de rug van een leeuw (door de bomen) en hij staat vlakbij een berg die Lionshead heet. Als je bovenop Signal hill staat kun je ook Robbeneiland in het water zien liggen.

Lionshead Sunset

Dit was alweer het einde van dag 3!

Day 4: Woensdag 7 december 2016

Vanochtend moesten we weer vroeg opstaan. We gingen eerst naar Hout Bay toe om naar een soort werkplaats toe te gaan. Hier werkt een jongen, genaamd Lihle en hij is nu 20 jaar oud maar was vroeger een kindje dat naar Ikhaya toe ging. Hij heeft nu werk gevonden in deze werkplaats als coffeeroaster en hij maakt brood voor de townships.

Vandaag was ook een speciale dag voor de kinderen, dit was namelijk hun laatste schooldag voor de zomervakantie! Heel veel kinderen kwamen daarom helemaal trots met hun rapport aanzetten. Ze waren allemaal helemaal blij dat het schooljaar voorbij was en dat ze allemaal over waren naar een volgende klas.

Officieel is Ikhaya er alleen voor de kinderen tot grade 6. Maar volgend jaar gaan ze verder uitbreiden naar grade 7, zodat de kinderen langer de kans hebben om zich te ontwikkelen in een veilige omgeving en dat ze zo hun basisschoolperiode goed af kunnen sluiten. Veel kinderen uit de townships gaan zwerven na school en komen zo in (gevaarlijke) gangs terecht, dit wil Ikhaya le themba voorkomen.

Na deze laatste schooldag gingen ik en Susan boodschappen doen voor de staff party van morgen, daarna heb ik geholpen met het verhuizen van een vriendin van de familie waar ik woon en bij thuiskomst heb ik mijn interview met Lihle voorbereid. Dit was alweer het einde van dag 4!

Day 5: Donderdag 8 december 2016

Vanochtend had ik een interview met Lihle. Ik ben nog steeds zwaar onder de indruk van zijn verhaal. Die jongen is pas 20 jaar maar heeft al super veel meegemaakt in zijn leven. Een van de dingen die ik van hem heb geleerd zijn vooral dat je altijd moet proberen om vanuit je hart te denken. Hij deed dat en dat is de reden dat veel mensen hem accepteren. Hij heeft hele moeilijke periodes in zijn leven gehad. Ik vroeg hem hoe zijn leven vóór Ikhaya was, tijdens Ikhaya was en na Ikhaya. Hij had het heel zwaar van te voren en de naschoolse opvang heeft hem echt geholpen om te worden wie hij nu is. Hij zag in dat het heel belangrijk was om naar school toe te gaan en om van de straat af te blijven. Hij heeft hier ook een speciale band opgebouwd met de leraren en met 2 andere jongens. Hij noemt ze echt zijn broertjes, ze zien elkaar nog steeds regelmatig en delen dezelfde passie: bakken/koken en dansen!

Na dit interview hebben we alles klaargemaakt voor de staff party. Voor de staff party moesten we naar de waterfront toe. Hier is het startpunt van alle city sightseeing bussen (dit is een sponsor van Ikhaya). De eigenaren van dit bedrijf zijn echt super aardig en ik moet volgend jaar regelmatig met hun samenwerken dus dat is wel leuk!

We zijn met heel het team met de sightseeing bus naar de signal hill gegaan om daar te picknicken en naar de sunset te kijken. Helaas was het vandaag nogal bewolkt, maar het was wel een gezellig samenzijn. Dit was ook meteen een soort van afscheid want de leraren hebben nu ook vakantie en zij gaan dus ook terug naar hun families en we zien ze allemaal weer terug in het nieuwe schooljaar.

Day 6/7/8: Vrijdag/Zaterdag/Zondag 9/10/11 december 2016

Dit weekend heb ik niet zoveel gedaan… We hebben vooral veel gerelaxt…

Op zondag zijn we wel even naar Scarborough beach geweest. Om hier te komen moet je helemaal door de bergen rijden en zo ben ik heel veel andere mooie plekken tegengekomen. We hebben even lekker uitgewaaid op het strand en zijn toen wat gaan lunchen in een restaurantje met uitzicht op de zee.

Scarborough beach

Day 9:  Maandag 12 december 2016

We begonnen de maandagochtend al lekker vroeg, mijn wekker stond om 5:45. We moesten namelijk om 6:30 in Constantia zijn voor een hike. Mijn bazin en een vriendin van haar die hier ook in huis woont gaan elke maandag, dinsdag en vrijdagochtend hiken met een gezelschap. Dit keer ging ik ook mee want ik wil graag meer van dit land en het prachtige landschap zien.

Vanochtend stond er een hike in Constantia gepland. Dit was een normale hike, er zaten wel veel steile stukken tussen, maar het was prima te doen en we hadden een prachtig uitzicht over de wijnvelden van Constantia.

Hike Constantia Glen

’s Middags ben ik naar Simons Town gegaan. Dit is een rustig kustplaatsje in Kaapstad. Hier ben ik naar een pinguïn strand geweest (je kunt er zelfs met ze zwemmen als je wilt) en heb ik nog veel meer andere dieren gezien.

Pinguïns

Day 10: Dinsdag 13 december 2016

Vandaag begonnen we weer met een hike om 7 uur ’s ochtends. Dit keer stond Lionshead op het programma. Dit was best een heftige klim, maar wel super leuk om te doen en als je eenmaal de top bereikt hebt, heb je een geweldig uitzicht over heel de stad! Ik stond ook echt versteld van het aantal mensen dat al zo vroeg ging hiken. Het was echt super druk op de berg. Je kunt Lionshead ook beklimmen tijdens de full moon walk. Iedereen loopt dan met zaklampjes de berg op en dat geeft een heel mooi beeld als je vanuit de stad naar de berg kijkt, want dan zie je één grote lange slinger met lichtjes de berg op lopen. Dit wil ik ook nog graag gaan doen, maar ik heb nog tijd zat!!

Verder zijn we naar verschillende winkels gegaan en hebben we even geshopt bij een factory outlet. We waren op zoek naar gordijnen (aangezien ik elke ochtend om 5 uur wakker wordt van het vele licht dat in mijn kamer komt), maar die hebben we helaas (nog) niet gevonden…

Lionshead Uitzicht Lionshead

Day 11: Woensdag 14 december 2016

Vandaag ben ik een dagje naar het centrum toe gegaan met een klasgenootje. Hier hebben we de Waterfront tour gedaan en zijn we naar Greenpoint geweest. Ik weet nu meer over de historie van dit stukje stad, dus het was ook nog eens een leerzame dag vandaag haha…

Waterfront Harbour

Day 12: Donderdag 15 december 2016

Er moet toch ook nog een beetje gewerkt worden, dus vandaag ben ik naar een meeting toegegaan met de bouwvakkers van de nieuwe klaslokalen van Ikhaya. Hier hebben we alles doorgenomen over hoe en wat en daarna hebben we nog even over het terrein van Ikhaya gelopen om te kijken wat de status van het bouwproces was op dit moment.

Verder is mijn dag weer heel relaxt en rustig verlopen.

Day 13: Vrijdag 16 december 2016

Vanochtend hebben we weer een hele zware hike gedaan. Dit keer in Hout Bay (waar ook mijn stagebedrijf is gevestigd). Het was een tocht van 4 uur en we hebben letterlijk door de planten heengelopen. De krassen op mijn benen zijn daar het levende bewijs van haha… Tijdens deze tocht waren we met een groter gezelschap met heel veel verschillende nationaliteiten. Alan is een gepensioneerde man en hij organiseert alle hikes. Hij loopt letterlijk elke dag een berg op. Wij gaan 3x per week met hem mee.

Tijdens deze tocht hadden we uitzicht over Hout Bay beach en het dorp en de sloppenwijk. Toen we eenmaal het topje van de berg hadden bereikt had je ook uitzicht over de tafelberg en Lionshead. Het was wederom heerlijk weer en heb weer veel dingen gezien.

De rest van de dag hebben we niet meer zoveel uitgevoerd, omdat het veel te heet was en omdat iedereen gesloopt was van de tocht van vanochtend. ’s Avonds kwam een vriendin van hun hierheen en hebben we verschillende cocktails gedronken en gekookt.

Hike Hout Bay

Day 14: Zaterdag 17 december 2016

Vandaag heb ik vooral lekker in de tuin, bij het zwembad in de zon gelegen. ’s Avonds had ik afgesproken met klasgenootjes die hier al een tijdje zitten. We gingen een avondje stappen. Dit was voor mij de eerste keer op stap gaan in Kaapstad dus ik was heel benieuwd. Er is hier één grote lange straat (Longstreet) met heel veel barretjes en clubs. Er is best veel criminaliteit in deze straat, dus je kunt beter binnen zijn dan buiten over straat lopen. Je komt ook echt zoveel verschillende type mensen tegen echt bizar.

Eerst hebben we wat gedronken bij een hostel in Longstreet en daarna zijn we naar de wijk “Zonnebloem” gegaan. Daar woont een van mijn klasgenootjes en daar waren heel veel Nederlanders, dus we hebben daar gezellig bij elkaar gezeten en gedronken!

Nadat iedereen wegging ben ik nog even naar een andere bar geweest in Bree street. Hier was de zoon van de mensen bij wie ik woon en toen ben ik daar nog een aantal uur geweest. Hier heb ik weer veel mensen ontmoet met verschillende nationaliteiten. Het is nu heel toeristisch hier en veel mensen komen overwinteren in Zuid-Afrika. Veel mensen komen hier ook om te surfen in deze periode.

Day 15: Zondag 18 december 2016

Ik zit inmiddels alweer twee weken in het mooie Kaapstad. Ik heb al veel dingen gezien en meegemaakt hier. Ik blijf me dagelijks weer verbazen bij de verschillende rituelen die mensen hier hebben en de manier van leven hier.

Vanmiddag gaan we naar Jungle Book toe. Dit is ergens in een openlucht theater en daar gaan we dan ook picknicken. Op zondag is het hier familiedag, dus beide kinderen komen dan thuis en gaan iets doen met de familie. Ik ben inmiddels ook echt opgenomen in de familie dus ik mag ook gezellig meedoen!

Op naar weer een nieuwe week vol nieuwe ervaringen en het lekkere zonnetje! Ik hoop dat ik jullie nu een beetje bij heb kunnen praten en ik zal snel weer een nieuwe update doen! Dikke kus uit Kaapstad! xxxx

1. Els Verbruggen:
    22 december 2016
    Hoi Chantal,
    Super leuk om zo op de hoogte gehouden te worden.
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt! Geniet er nog van enne ...hele fijne dagen!!