Week 4: Happy New Year Everyone

5 januari 2017 - Cape Town, Zuid-Afrika

Week 4: Happy New Year Everyone

Allereerst wil ik iedereen een heel gelukkig nieuw jaar wensen! Dat 2017 een mooi jaar vol met nog meer avonturen mag worden!

Het is inmiddels alweer eventjes geleden dat ik iets heb gepost, maar heb ook echt weer heel veel leuke dingen gedaan.. Mensen vragen wel eens aan mij of ik wel stage aan het lopen ben, aangezien ik alleen maar leuke dingen doe hier….

De vorige keer zijn we bij mijn kerstweekend gebleven. Mijn kerst was dit jaar niet zo bijzonder, hier vieren ze niet echt kerst… Op kerstavond ben ik naar Charmaine toegegaan met Nelson en Susan. Hier hebben we een gezellige Afrikaanse braai (bbq) gehad en hebben we wijntjes gedronken en gekletst.

Afrikaanse Braai - Kerstavond

Eerste kerstdag hebben we hier thuis met de familie en vrienden van de zoon en dochter van de familie waar ik woon, kerst gevierd met een lekkere brunch/diner! Ik heb me die dag weer veel nieuwe mensen ontmoet en dat is altijd leuk!

Kerst brunch/diner - Eerste Kerstdag Kerst

Tweede kerstdag vieren ze hier niet echt, hier noemen ze dat Boxing Day. Op tweede kerstdag ben ik met mijn bazin, en 2 vriendinnen van mijn bazin naar het strand geweest. Dit was echter niet zo’n heel goed plan aangezien het strand echt overvol was, omdat iedereen dus vrij was. Maar ik heb mijn doel wel bereikt kerst vieren op het strand haha!  Na het strand zijn we wat gaan eten in een restaurantje waar ze allemaal Nederlandse gerechten hadden, zoals bitterballen, broodje kroket, rookworst, erwtensoep etc.

Verder had ik vorige week ook mijn eerste werkdag (trainingsdag) bij Chardonnay Deli gehad. Ik moest die dag meteen een shift van 11 uur maken en dat was best wel pittig. Het was de dag na kerst dus iedereen was nog vrij (het was weer een andere public holiday hier, weet even de naam niet meer) dus het was echt niet normaal druk die dag, dat geluk heb ik dus altijd he haha… Ik heb die dag veel geleerd van de gasten die komen en van het personeel. Het is echt bizar hoe gasten hier op het personeel reageren, ze behandelen de staf echt als hun slaafjes. Ik stond daar echt van te kijken want ze denken echt dat ze alles konden maken. Ik heb hier wel een paar keer om moeten slikken, want ze deden ook zo tegen mij en ik mag niet heel veel daarop terugzeggen of doen, ik moet gewoon doen wat ze vragen. Sommige gasten kunnen ook echt zo ondankbaar zijn echt bizar, maar dat zal wel normaal zijn in Afrika….

Tijdens mijn tweede werkdag ging het al een stuk beter en waren ze heel tevreden over mij! Ze vinden allemaal dat ik snel werk, terwijl dat dus echt niet zo is vergeleken met hoe ik in Nuenen werk. Iedereen doet hier letterlijk alles op z’n dooie gemakje. Het personeel hier heeft de taak om voor 4 of 5 tafels te zorgen met zo’n 4 personen per tafel en nog krijgen ze het voor elkaar om het te laten mislukken echt ongelooflijk… Vanaf volgende week krijg ik als het goed is mijn eigen tafels dus dan kan ik het personeel helpen met hoe ze het allemaal beter aan kunnen pakken enz.

Toen waren we inmiddels alweer bijna aan het einde van het jaar 2016. Op vrijdag ben ik naar de zoon van de familie gegaan, hij was bij vrienden in een beach house in Camps Bay. Je had hier een prachtig uitzicht vanaf het balkon, je zag het strand, lionshead, table mountain en nog heel veel andere dingen! Het was echt zo’n droom huis. Vanuit het zwembad op het balkon kon je lekker naar de zee en alles kijken, nou ik heb weleens slechtere plekken gehad om mijn dag door te brengen. Verder heb ik daar ook weer veel nieuwe mensen (vrienden van de zoon) ontmoet en verhalen uitgewisseld dus dit was wederom een geslaagd dagje.

Op oudejaarsdag ben ik weer naar Camps Bay toegegaan, want daar zou ik een vriend van mij ontmoeten. Hij komt uit Zuid- Afrika maar woont door het jaar heen in Malta, Edinburgh of Newcastle. Ik heb hem 1,5 jaar geleden in Malta ontmoet en nu zouden we elkaar dus in zijn thuisland ontmoeten.

Hij is met 9 vrienden uit Malta op rondreis door Zuid-Afrika en ze zouden nu 4 dagen in Kaapstad zijn. Het was echt een super leuk weerzien en het was wederom leuk om nieuwe mensen te ontmoeten. Helemaal mensen uit Malta haha!

Zij sliepen in een guesthouse in het centrum van Kaapstad en ik mocht een paar dagen bij hun logeren. Die avond zijn we naar een fancy beachclub gegaan in Waterfront. We gingen er met 2 taxi’s heen, maar omdat het zo druk was moesten we het laatste stuk maar gaan lopen want anders zouden we het nieuwe jaar met vuurwerk nog missen en dat scheen nogal een spektakel te zijn daar in Waterfront. Toen we onderweg naar de club waren zijn ik en twee andere jongens de rest kwijtgeraakt en waren we dus lost in Kaapstad… Wij waren alle drie toeristen en wisten dus echt niet waar we heen moesten. We hebben letterlijk een uur rondgelopen door Waterfront (wel het vuurwerk gezien)

Dus ik ben het eerste uur van nieuwjaar goed begonnen haha. Daarna hebben we een hele leuke en gezellige nacht gehad in the Grand hotel in een fancy beach club tot in de late uurtjes.

NYE - Instrumentenman NYE

De volgende dag was iedereen brak en hebben we vooral bij het zwembad gelegen. We werden ’s ochtends helaas gewekt door de eigenaar van het guest house dat er in een van onze auto’s was ingebroken. We hebben toen allemaal een verklaring bij de politie af moeten leggen, zodat we alles vergoed zouden krijgen van de verzekering. Later die dag ben ik samen met Angelo (vriend uit Malta) naar Shimmy’s beach club geweest in Waterfront, terwijl de anderen naar de tafelberg toe gingen om de zonsondergang te zien. Die dag baalde ik wel dat ik mezelf niet in tweeën kon splitsen, maar gelukkig heb ik nog 6 maanden om naar de tafelberg toe te gaan…

Shimmy Beach Club - 1/1/2017

Zondagnacht heeft heel de groep maar 2 uur geslapen, want we moesten om 2 uur ’s nachts naar Gansbaai toe, omdat zij allemaal gingen shark cage diven. Ik kon helaas niet met ze mee op de boot, want de boeking was al vol. Dus ik heb nog lekker 2,5 uur in de auto kunnen slapen.  Na 2,5 uur kwamen ze terug vol met verhalen en hebben we de aftermovie gekeken. Dat is toch wel echt gek hoor om zo dicht bij de witte haaien te zijn in een kooitje in de zee.. Het is heel erg duur om dat te doen dus ik weet nog niet of ik dat nog ga doen hier. Na dit avontuur zijn we weer met z’n allen in de auto gestapt en zijn we doorgereden naar Muizenberg. Muizenberg is een echt surfstrand, toen we aankwamen was het nog steeds heel erg bewolkt maar het was alsnog ontzettend druk met surfschooltjes en met surfers en gewoon toeristen.

Muizenberg Muizenberg

Na een tijdje brak de zon door en hebben we even op het strand liggen slapen. Daarna zijn we doorgereden naar een gezellig cafeetje om te lunchen. Na de lunch zijn we naar Boulders beach gegaan in Simons Town. Hier hebben we met pinguïns gezwommen en hebben we een paar leuke foto’s gemaakt met de pinguïns.

Boulders beach Boulders Beach

Na het avontuur met de pinguins zijn we doorgereden naar Cape Point, dit is echt het uiterste puntje van Kaapstad en hier is ook Kaap de Goede Hoop. Helaas waren we net te laat. We stonden daar om 18:05 en ze lieten de laatste mensen om 18:00 binnen. Toen zijn we doorgereden naar Chapman’s peak om daar de sunset te gaan kijken. Dit was een heerlijke afsluiting van de dag!

Chapman's Peak Chapman's Peak

Op maandag was het plan om de zonsopgang te gaan bekijken vanaf de Lionshead. Helaas was iedereen door zijn/haar wekker heen geslapen dus hebben we de sunrise gemist. Uiteindelijk wilde niemand meer naar Lionshead toe (op 4 mensen waaronder ik na) en zijn zij naar het centrum toegegaan om nog even wat te shoppen. Angelo, Derek, Michael en ik zijn met z’n vieren naar Lionshead toegegaan. Het waaide echt super hard vandaag dus het was eigenlijk echt heel gevaarlijk om deze berg op te gaan. Ik moest me soms echt aan een steen vasthouden anders zou ik letterlijk van de berg afwaaien, zo sterk was de wind. We hebben vervolgens een hele foto shoot gehad op de berg en zijn daarna lekker gaan ontbijten in het centrum.

Lions head met de Afrikaanse vlag Lionshead                Lionshead

Later die dag (dinsdag) zijn we naar Boschendal geweest en daar hebben we een wine tasting en een tour gehad. Dit was een leuke afsluiting van een super leuke tijd met deze mensen uit Malta!

Wine Tasting - Boschendal

Aankomende zaterdag ga ik voor de eerste keer surfen in Muizenberg dus ik ben heel benieuwd hoe dat gaat zijn!

I’ll keep you updated!

Dikke kus en veel liefs uit Kaapstad!!! xxxxxx

1. Jan Verbruggen:
    5 januari 2017
    Leuke verhalen. Dat je daar de tijd nog voor hebt. Het is in ieder geval leuk verwoord.
    Groetjes, Opa en Mia.
  2. Annemarijn:
    6 januari 2017
    Super leuk!!!!
    Heel veel plezier nog daar :D