Het aftellen is begonnen!

21 juni 2017 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Week 16 t/m 28 - Het aftellen is begonnen!

Sorry allemaal, het heeft allemaal een tijdje stilgestaan, maar hier toch nog even een update voordat ik Zuid Afrika bijna ga verlaten!  In de afgelopen weken is er ontzettend veel gebeurd en heb ik veel leuke dingen gedaan, ook zijn er nogal wat minder leuke dingen gebeurd, maar laten we het vooral over de leuke dingen hebben…

Hermanus

Op vrijdag 31 maart was het eindelijk zo ver! PAPA EN MAMA OPHALEN!! Rond 6 uur ’s ochtends had ik mijn vlucht van Kaapstad naar Johannesburg en daar kon ik ze eindelijk weer in mijn armen sluiten na meer dan 4 maanden! Het was een heel leuk weerzien en we hebben een super leuke vakantie gehad.

Het avontuur met papa en mama begon dus allemaal op het vliegveld in Johannesburg. Toen we eenmaal alle spullen hadden gingen we op weg naar onze huurauto, toen kwam mama er ineens achter dat ze haar telefoon op het toilet was vergeten. Ik zei meteen “Welcome to Africa”. Gelukkig heeft ze hem teruggevonden doordat er een hele eerlijke schoonmaakster was. Eenmaal bij de auto aangekomen kon onze vakantie pas echt beginnen!

Na een lange autorit van bijna 5 uur kwamen we aan in Phalaborwa. Dit is een plaatsje vlak naast een van de gates van het Krugerpark. We gingen die nacht vroeg naar bed toe zodat we de volgende ochtend om 6 uur op safari konden gaan! De eerste dag van onze safari was echt super gaaf! We hebben het Noordelijke deel van Krugerpark gedaan en hebben heel veel olifanten, giraffen, nijlpaarden, zebra’s, vogels, krokodillen, impala’s, Buffalo ’s en nog heel veel meer. Helaas hebben we geen leeuwen, luipaarden of iets anders katachtigs gezien. Na 12 uur door het park te hebben gereden waren we moe en gingen we weer vroeg naar bed toe.

De tweede dag moesten we eerst 2 uur rijden om naar een andere gate te gaan. Dit keer hebben we het middelste en het zuidelijke gedeelte van Krugerpark gedaan. Wederom hebben we veel dieren gezien, maar weer geen leeuwen etc.

Op de derde dag van onze vakantie zijn we weer teruggereden naar het vliegveld van Johannesburg. Hier hadden we een vlucht van Johannesburg naar Port Elizabeth. Dit was meteen het beginpunt van onze trip langs de Garden Route.

Tijdens de Garden Route zijn we gestopt op verschillende plekken. Zo zijn we ook gestopt in Tsitsikamma National Park. Dit is een onwijs groot National Park waar je heel veel verschillende activiteiten kunt ondernemen. Ik heb hier samen met papa en mama een Zipline Tour langs verschillende ‘watervallen’ afgelegd en heb hier ook de Highest Bungee Jump of the World gedaan! (zie filmpje op Facebook). Man, man, man wat ben ik bang geweest, maar wat een ervaring. Op diezelfde dag zijn we ook nog naar Knysna Elephant Park geweest. Als ik één ding op moet noemen, wat mijn beste ervaring was in Zuid-Afrika dan zou ik dit moment opnoemen! Ik voelde me echt net een klein kind, je kon hier de olifanten eten geven, aaien, foto’s mee maken, mee lopen en noem maar op. Dit was echt geweldig!

Knysna Elephant Park

In Kaapstad heb ik papa en mama vervolgens iedereen laten zien, heb ik ze meegenomen naar mijn werkplek (helaas hadden de kindjes vakantie) maar ze vonden het nog steeds heel indrukwekkend. Zijn we naar Kaap de Goede Hoop geweest, Muizenberg Beach, en bijna alle andere trekpleisters van Kaapstad.

Cape of Good Hope papa

Verder ben ik de afgelopen weken vooral heel druk bezig geweest met mijn professioneel product, mijn boek. Inmiddels heb je al een aantal keer een preview kunnen lezen op mijn Facebook pagina, maar het boek is ook bijna af. Het resultaat so far is sowieso al beter dan ik me ook had kunnen voorstellen! Ik ben er echt onwijs trots op en jullie zullen het eindresultaat zeker in Nederland terugzien.

Aphelele

In de afgelopen weken heb ik ook veel nieuwe mensen ontmoet. Ik woon sinds een paar weken niet meer bij mijn bazin thuis, door verschillende omstandigheden, maar ik woon nu bij een andere familie in huis. Dit keer woon ik in Constantia, dit is een wat duurder wijngebied en het is hier heel rustig. Helaas nog steeds ver van het centrum af, maar doordat ik deze kans heb gekregen om hier te wonen, ben ik nu in staat om een auto te huren. Dit had ik echt al veel eerder moeten doen! Ik ben nu zo vrij en kan gaan en staan waar ik wil, dit merk ik ook wel aan mijn portemonnee haha, maar ik kan nu eindelijk leven, zoals ik in Nederland ook een soort van mijn leven leefde.

Bij iKhaya kwamen 2 nieuwe volunteers, Iris uit Nederland en Braden uit Canada en zij zijn hier beiden voor iets langer dan 2 maanden. Ik had al meteen een super leuke klik met ze en ben daarom heel veel met hun op gaan trekken. Ik haal hun elke ochtend op voor het werk en dan gaan we met z’n allen werken en eten vervolgens samen of doen andere leuke dingen. Zij zitten samen bij een organisatie en via die organisatie en de (studenten)huizen waar ze in leven heb ik heel veel andere mensen, waaronder veel Nederlanders leren kennen. Samen met deze organisatie heb ik verschillende activiteiten gedaan, zo gaan we vaak samen uit, hebben we de Spice Route gedaan (hier heb je een bierbrouwerij CBC, wijn tastings, chocolade tastings en heel lekker eten), zo zijn we al verschillende keren wezen uit eten met een hele groep, naar de bioscoop geweest, noem maar op. Heel leuk allemaal en dit heb ik wel echt gemist de eerste 6 maanden dat ik hier zat. Daarnaast zijn we ook nog naar verschillende musea in Kaapstad geweest. We zijn naar Robben Island geweest, District Six museum en Slave Lodge. Dit waren allemaal hele indrukwekkende musea omdat je dan wederom echt op de feiten wordt gedrukt hoe corrupt en verschrikkelijk de wereld vroeger eigenlijk was (en nog steeds is op sommige plekken).

Verder ben ik ook maar weer eens gaan sporten hier, om toch nog een beetje een summerbody te krijgen (haha) voordat ik weer terug naar het warme Nederland ga. Ja dat ik dat toch nog ooit zou zeggen, het warme Nederland. Hier is het inmiddels echt winter geworden en het is hier echt heel koud. Geen enkel huis is hier geïsoleerd en het is allemaal enkel glas… dusja dat is ook nogal koud ’s nachts.

Hier in Kaapstad is het momenteel ook heel kritiek met water (eigenlijk al een paar weken). Het is zelfs zo erg dat de damlevels al een paar weken rond de 10% bungelen en dat wil zeggen dat het overgebleven water eigenlijk meer modder is. Daarom zijn er al een aantal weken water restricties. Dit wil zeggen dat als je bijvoorbeeld naar de wc toe gaat, dat je als je een nummer 1 hebt gedaan het weg moet spoelen met gebruikt (afwas) water en als je een nummer 2 hebt gedaan, moet je het bassin van de wc vullen met dat (afwas) water en dan kun je de wc doorspoelen. Verder mag je ook niet langer dan 2 minuten douchen, mag je eigenlijk geen wasmachines meer laten draaien en noem maar op. Het is echt een ramp en zo lijkt het toch een beetje alsof je nu echt echt in Afrika zit. Ik kijk daarom ook echt nog meer uit naar Nederland dat ik hier allemaal niet over na hoef te denken en dat ik gewoon lekker een warme douche kan hebben, gewoon fatsoenlijk naar de wc toe  kan, wasjes kan draaien en het allerbelangrijkste, gewoon water uit de kraan kan drinken.

Zoals ik al ooit eerder heb verteld is dat dit het eerste land is waar ik mensen heb gezien die bidden voor regen. Nou die gebeden zijn gehoord hoor. Een paar weken geleden is hier een hele heftige storm uitgebroken (ergste sinds 30 jaar), het werd al dagen daarvoor afgekondigd dat het echt een horror storm gaat zijn. Alle scholen moesten sluiten die dag en wij hoefden dus ook niet te gaan werken. Dit was maar goed ook, want het was inderdaad een hele heftige storm met windvlagen van maar liefst 100 km/u. Helaas zijn er door de storm ook verschillende mensen overleden en is er wederom een grote ravage aangericht in het township waar ik werk. Alle mensen die hun huis net weer opnieuw hadden opgebouwd na de grote brand in Maart zijn hun huis weer kwijtgeraakt, door de harde regen, hagel en windstoten. Dit is inmiddels weer redelijk opgebouwd en deze mensen gaan gewoon weer verder met het leven, hoe gek dat ook klinkt…

Twee weken geleden ben ik ook nog jarig geweest, 22 jaartjes alweer pff… Ik heb mijn verjaardag goed gevierd door met 6 vrienden (incl. Mij) naar St. Lucia te gaan in Kwazulu-Natal – Durban. Hier hebben we een driedaagse safari gehad en dit was wederom indrukwekkend. We hebben veel neushoorns, nijlpaarden, giraffen, zebra’s, olifanten, krokodillen en andere dieren gezien. Helaas weer geen katachtige maar dat is sowieso best wel een kunst om die te vinden. Daarnaast hebben we ook gesnorkeld in the Indische Oceaan en hebben we veel mooie vissen gezien etc. Het was echt een top trip. Ik kan in ieder geval zeggen dat ik mijn 22e verjaardag in Afrikaanse stijl heb gevierd! :)

Zebra - St. Lucia Rhino - St. Lucia St. Lucia - Safari Giraf - St. Lucia Monkey - St. Lucia Rhinos - St. Lucia

Nou ik zal m’n verhaal toch nog maar een beetje kort proberen te houden… haha…

Ik zie jullie allemaal over iets meer dan 2 weekjes! Ja het aftellen is echt begonnen hoor! Ik kan echt niet meer wachten totdat ik naar huis toe mag, ik ben echt klaar hier. Het afscheid met de kindjes zal heel moeilijk gaan worden, maar ik zal altijd de mooie herinneringen blijven bewaren!

Tot over 19 daagjes!!

Dikke kus en knuffel uit Kaapstad!

xxxx

Table Mountain

1. Sybrich:
    21 juni 2017
    Superleuk verhaal Chantal! Tot binnenkort! :)
  2. Annemarijn:
    21 juni 2017
    Jaaaa kom maar weer snel naar NL :)
  3. Mama:
    Mooi verhaal weer, tot over 2,5 week! Ik kijk er naar uit
  4. Jan Verbruggen:
    23 juni 2017
    Chantal weer een leuk verhaal. Maar die leeuwen en tijgers die zie je hier wel in bv Emmen. De dag voordat je thuis komt vertrekken wij met vakantie maar dat is maar anderhalve week maar dan komen we zo spoedig mogelijk opzoeken. Nog een paar fijne weken en goede reis terug en welkom thuis.
  5. Naima:
    30 juni 2017
    Mooi verhaal Chantal ! Wat heb jij veel meegemaakt en gezien. Tot snel ! Groetjes Naïma